De 3 dingen die je nodig hebt om 100% online te werken

Wist je dat je echt maar heel weinig nodig hebt om online te kunnen werken? Om locatie-onafhankelijk te zijn heb je namelijk alleen een computer nodig, een internetverbinding en je volledige onderneming in de cloud. Dat is alles.

De computer is het makkelijkst. Een laptop is het meest ideaal omdat je die makkelijk dichtklapt en in je tas kunt meenemen, maar in theorie kan een desktop computer ook, net als een smartphone of tablet. Die laatste drie zijn niet heel ideaal, maar als al je werk toegankelijk is via de cloud dan is het wel mogelijk. Het is vooral fantastisch in noodgevallen of tijdens zogenoemde tussendoortjes, zoals wanneer dat ene mailtje echt even verstuurd moet worden maar je net in de wachtkamer zit of op een terrasje.

Als tweede heb je natuurlijk een internetverbinding nodig. Als je Nederland gewend bent dan lijkt dit heel vanzelfsprekend, maar in de rest van de wereld is een high-speed verbinding op elke hoek van de straat verre van realiteit. Echt iets om rekening mee te houden dus.

Als laatste moet je ervoor zorgen dat echt al je werk toegankelijk is in de cloud. Al je documenten en alle programma’s. Dit is het moeilijkste gedeelte. Niet vanwege de complexiteit ervan zelf, maar voornamelijk vanwege de mentale verandering voor jou. De veranderende manier van werken. Volledig in de cloud werken betekent namelijk ook dat je je papieren agenda vaarwel zegt en een online versie gebruikt. Hetzelfde geldt voor je administratie bijvoorbeeld. Bye bye multomappen, hello alles scannen en opslaan in een digitale administratie.