De reden waarom mensen je wel of niet volgen

Waarom spreekt de ene online ondernemer je aan en de andere niet? En waarom volg je de één graag op social media en de ander niet? Het toverwoord is identificatie.

Alleen als je je identificeert met iemand raak je geïntrigeerd door die persoon en voel je de behoefte om hem of haar te volgen. Meestal volg je iemand omdat hij of zij je motiveert en je je daardoor geïnspireerd voelt. Je volgt iemand omdat je de positiviteit en het denken in mogelijkheden zo waardeert. Net als de vragen die iemand stelt die je aan het denken zetten en uitdagen.

Maar let op, je identificeren kan ook met iemand die je op het eerste gezicht helemaal niet zo leuk vindt. Misschien irriteer je je mateloos aan de manier waarop een ondernemer zichzelf en zijn of haar diensten etaleert online, maar merk je dat je toch niet kan stoppen met volgen. Is er iets wat deze persoon doet waar je van kunt leren?

De keuze om iemand wel of niet te volgen online is een reactie die voortkomt uit emotie. Iedereen online roept stuk voor stuk bepaalde gevoelens bij je op. Het is een innerlijke beleving die je ervaart, opgeroepen door een bepaalde situatie. Door een bepaald bericht.

Maar, emoties zijn subjectief. Niet iedereen wordt vrolijk van de dingen waar jij vrolijk van wordt. Niet iedereen wordt geraakt door de berichten die jou raken. Dat is goed. Subjectiviteit maakt onderscheid. Zo kun je jezelf zijn online en alleen daardoor al automatisch mensen aantrekken.

Je volgt, liket en reageert op berichten die op dit moment relevant zijn voor jou in je leven. Waarmee je je identificeert verandert dus continu.

Waar moet een bericht aan voldoen om mensen te kunnen raken?

Wat het onderwerp van je bericht ook is en voor wie je het ook schrijft, het volgende recept doet het altijd goed. En het is er een die we in de essentie allemaal kennen.