Social media moeten“Zit jij niet op Facebook, LinkedIn en Instagram? Meen je niet, dat is zonde hoor. Gemiste kans.” Dit is de boodschap die we op verschillende manieren regelmatig te horen krijgen. “Instagram is de hit van het moment, daar moét je echt gebruik van maken. En video’s zijn het he-le-maal, daar moet je echt iets mee doen.” Klinkt bekend?
Je hoort deze opmerkingen overal om je heen, maar kloppen ze wel?
Social media aanwezigheid is geen doel op zich. Het is een middel om een doel te bereiken.
Er bestaan tal van mensen over de hele wereld die geen social media gebruiken en toch zakelijk succesvol zijn. Dat overkomt ze niet zomaar, daar zetten ze middelen voor in om dat te bereiken. Dus als je er zoals jij voor kiest om de prachtige platformen die social media zijn wel in te zetten als manier om je doel te bereiken, dan is dat precies dat. Een keuze. En als je ervoor kiest je kostbare tijd en energie ergens in te steken, dan ga je er toch helemaal voor
Social media zijn hetzelfde als je websiteEen andere misvatting is dat social media een verlengde zijn van je website en een soortgelijke functie vervullen. Het tegenovergestelde is echter waar.
Een website geeft informatie, net zoals bijvoorbeeld een bedrijfsbrochure dat doet. Social media hebben deze functie niet.
De functie van social media? Vermaak en menselijke connectie.
Op social media vinden we ook informatie, maar het is niet de reden waarom we op social media zitten.
Als we een specifieke vraag hebben bijvoorbeeld en daar een antwoord op willen gebruiken we Google, gaan we naar de bibliotheek of mailen we een vriend. Het verschil met social media is dat de informatie die we daar zien op ons afkomt. We zoeken het niet uit en we weten van tevoren niet welke informatie we onder ogen gaan krijgen op het moment dat we Facebook, LinkedIn of Instagram openen.
We zoeken zeker wat op social media, maar we zitten er niet om specifieke vragen beantwoord te krijgen.
Op social media zoeken we afleiding en ervaringen. We willen ontroerd worden en lachen, geraakt worden en geïnspireerd. En op de hoogte blijven van actualiteiten, de mensen om wie we geven en mensen die ons inspireren.
Hoe realiseer je dit als zelfstandig ondernemer? Hoe mix je de menselijke connectie en het vermaak dat zo social media eigen is met informatieverstrekking en verkoop?
Om te kunnen beantwoorden hoe je dit doet moeten we als eerste vaststellen wat jij wilt bereiken met social media. Wat is je doel? Welke resultaten wil je?