Dit vastgeroeste en achterhaalde idee verstoort je kans op succes

Op social media maken we onderscheid tussen privé en zakelijk. We hebben allemaal onze persoonlijke accounts op Facebook, LinkedIn en Instagram en daarnaast ook een zakelijke op al die zelfde kanalen. En als dat niet zo is dan maken we bewust onderscheid tussen welke we voor welk doeleinde gebruiken.

Vervolgens nemen we ons voor om ons op ons privé kanaal persoonlijk te gedragen en op ons zakelijke kanaal zakelijk.

De grootste fout die ondernemers maken op social media? Dat is handelen naar een vastgeroest idee over wat zakelijk en persoonlijk betekenen.

Wat betekent zakelijk zijn op social media? Vakgerelateerde artikelen delen en de meest goed uitgedachte intelligente meningen? Wel foto’s van netwerkevenementen, workshops en werken achter je laptop, maar niet van jou wandelend op het strand op zondag?

En persoonlijk, wat betekent dat? Je hele hebben en houwen delen online?

Voor iedereen die, bewust of onbewust, deze ideeën heeft over het verschil tussen zakelijk en persoonlijk is het inderdaad heel lastig om hier dag in dag uit consistent vorm aan te geven.

Zakelijk gezien zou je namelijk een eeuwigheid bezig zijn om het perfecte bericht te maken of de perfecte reactie. Want wat is het best mogelijke slimme artikel om nu te delen? En wat is je mening over zus en zo eigenlijk? Daar moet je toch even goed over nadenken voordat je het uitschrijft en deelt met anderen.

Vanuit deze instelling is het logisch dat je daar best onzeker van kunt raken en overweldigt. Er misschien zelfs van verlamd, waardoor je automatisch in een passieve houding schiet online en enkel consumeert in plaats van actief bijdraagt.

En persoonlijk? Jezelf laten zien zoals je echt bent? Als we populaire lifestyle bloggers volgen online en anderen die veel van hun leven delen dan kan het zomaar zijn dat we zonder het door te hebben ergens achter in ons hoofd hebben opgeslagen dat jezelf laten zien online betekent dat je alles wat je doet, denkt en meemaakt moet delen online. Dat kan aanvoelen als een enorme invasie op je privacy en dat idee voelt hartstikke onveilig.

Wat als we zeggen dat dit beiden niet nodig is? Dat je de drempel voor je zakelijke output enorm kunt verlagen? En dat je je helemaal niet hoeft over te geven aan het delen van de totaliteit van je bestaan met jan en alleman, omdat dat veel te intiem is?

Wat als je zakelijk én persoonlijk kunt zijn, simpelweg door anders te kijken naar je ideeën over beiden?