Door gebruik te maken van Google Operators kun je heel gericht zoeken. Er zijn vele operators te gebruiken, we bespreken er hier enkele.
Aanhalingstekens “ ”
Als je je zoektermen tussen aanhalingstekens zet, geef je Google de opdracht om te zoeken op die termen bij elkaar. Als je zou zoeken op bijvoorbeeld “to be or not te be”, dan krijg je alleen resultaten waar die exacte woorden in die exacte volgorde in zitten. Als je zonder aanhalingstekens zoekt krijg je ook resultaten waarin de woorden niet direct bij elkaar staan. Hou er wel rekening mee dat je mogelijk relevante zoekresultaten uitsluit door met aanhalingstekens te werken.
Minteken -
Het gebruik van – voor een zoekterm geeft aan dat een woord absoluut niet in de zoekresultaten naar voren mag komen en dus uitgesloten moet worden. Als je bijvoorbeeld informatie wilt over diëten, maar niet over suikervrije diëten, dan kun je zoeken op ‘diëten –suikervrij’.
Tilde ~
Als je een tilde gebruikt bij je zoekopdracht, krijg je niet alleen zoekresultaten voor dat specifieke woord, maar ook voor synoniemen ervan. Als je bijvoorbeeld zoekt op ‘ ~toetje’, krijg je naast resultaten over toetje, ook resultaten over nagerecht en dessert.
Filetype
Het is mogelijk om Google te laten zoeken naar een specifiek bestand of bestandstype. Stel dat je een PowerPoint- presentatie zoekt over SEO, dan wordt je zoekopdracht ‘seo filetype:pdf’
Intitle
Door de intitle- operator te gebruiken geef je Google de opdracht om alleen in de titels van een webpagina te zoeken, in plaats van in de complete tekstinhoud. Dit maakt je zoekopdracht veel gerichter. Bijvoorbeeld: de zoekopdracht ‘webdesign’ levert zo’n 62 miljoen hits, de zoekopdracht ‘intitle:webdesign’ 479 duizend.
Allintitle
Allintitle werkt hetzelfde als intitle, maar gebruik je wanneer je zoekopdracht uit meerdere woorden bestaat, dus bijvoorbeeld ‘allintitle:blueberry dynamic’. Nu krijg je alleen zoekresultaten met de woorden blueberry dynamic bij elkaar in de titel.