Heb je weleens op deze manier naar klanten gekeken?

Het standaard antwoord op de vraag welke resultaten iemand wil bereiken met social media is één van de volgende twee:

  1. ‘Ik wil meer volgers.’
  2. ‘Ik wil meer klanten.’

In de praktijk gaat elk gesprek dat we de afgelopen jaren hierover hebben gehad met anderen ongeveer zo:

Blueberry: ‘Wat wil je bereiken met social media?’

Ander: ‘Ik wil zo graag heel erg veel volgers hebben.’

Blueberry: ‘Waarom wil je meer volgers?’

Ander: ‘Omdat ik dan veel meer mensen bereik en meer reacties krijg op mijn berichten.’

Blueberry: ‘Got it. En als je dan veel meer bereik en reacties hebt dan dat je nu hebt, wat win je daar dan bij?’

Ander: ‘Dan krijgen veel meer mensen mijn aanbod te zien.’

Blueberry: ‘Dus eigenlijk wil je gewoon dat je aanbod meer onder de aandacht komt? En als dat zo is, wat dan? Wat gebeurt er als je die aandacht hebt?’

Ander: ‘Nou, dan klikken ze door naar mijn website voor meer informatie.’

Blueberry: ‘En dan?’

Ander: ‘Dan kunnen ze contact me me opnemen/een gratis kenismakingsgesprek inplannen/direct mijn product kopen.’

Blueberry: ‘Yesss. Wat je eigenlijk wilt dus zijn relevante bezoekers. Niet zomaar mensen, maar precies die mensen die geïnteresseerd zijn in wat je te bieden hebt. Potentiële en terugkerende klanten dus.’

Ander: ‘Jaaaa, dat. Dat is precies wat ik wil.’

Iedereen die onderneemt heeft als uiteindelijke doel het krijgen van klanten. Want alleen door het hebben van klanten kun je je missie verspreiden, anderen helpen en zelf een inkomen verdienen. Zonder klanten geen business.

Maar ‘klanten’ zijn geen homogene groep mensen. Wat klanten zijn voor een webdesigner zijn niet dezelfde klanten als voor een virtual assistant. En de klanten van een boekhouder zijn niet dezelfde als die van een reisbureau.

Jouw klanten zijn dus een hele specifieke groep mensen. En daarom heb je bijvoorbeeld helemaal niets aan het hebben van meer volgers op zich. Want wat betekent dat?

Als je in het Engels communiceert bijvoorbeeld en daardoor ook Amerikaanse volgers uit Amerika aantrekt is dat leuk, maar als je yoga retraites organiseert op de Veluwe dan heb je niets aan Amerikanen in Amerika.

Net zoals je er niets aan hebt om online gevolgd te worden door een grote groep scholieren als je boekhouder bent voor zzp’ers.

Want wat zijn klanten? Mensen.

Het vinden van klanten gaat dus over het vinden van verbinding met de voor jou juiste mensen.

Hoge aantallen volgers op Facebook of Instagram ziet er heel indrukwekkend uit, maar laten we ons daardoor niet verblinden. Je kunt op Facebook een pagina zien met 3.645 volgers, terwijl de onderneming erachter 0 inkomen verdient aan deze mensen. Daar tegenover staat dat je een pagina kunt tegenkomen met 650 volgers en de onderneming erachter een stabiel maandelijks inkomen verdient aan die 650 volgers.

Wat heb je liever? 3.645 volgers zonder echte interesse in jou en je product of 650 toegewijde en actieve volgers?

Je hebt niet meer volgers nodig, je hebt betere volgers nodig.