Instagram: zo gebruik je deze methode

Op Instagram zijn je vakgenoten en hashtags je beste manier om zelf potentiƫle klanten te vinden.

  1. Net zoals op LinkedIn is de tekst in je onderwerpregel zoekbaar en dus vindbaar. Zet de woorden waarop je gevonden wilt worden daarin (dit geldt voor het vetgedrukte stuk tekst, niet de rest van de bio).

  2. Ook net als op LinkedIn zijn de mensen die reageren op berichten van jezelf of van ondernemers die raakvlakken hebben met wat jij doet interessant om contact mee te zoeken.

  3. Zoek ook hashtags die goed gebruikt worden door jouw potentiƫle klanten. Als je hashtags weet en deze intypt in de zoekbalk op Instagram verschijnen er vanzelf andere suggesties. Gebruik ze bij je berichten voor vindbaarheid.

  4. Identificeer vervolgens de 10 tot 20 meest belangrijke en relevante hashtags in jouw werkgebied. Zowel grote hashtags als minder veel gebruikte. Zoek regelamtig (elke dag) op al deze hashtags en kijk welke berichten er verschijnen. Klik door naar het profiel van iemand, lees dat door en reageer vervolgens op gepaste wijze op het bericht. Op deze manier ontmoet je allemaal nieuwe mensen.

  5. Gebruik de DM (direct message). Net als in eerdere voorbeelden geldt ook hier: heb je een leuk bericht gezien of interessant artikel? Stuur eens een persoonlijk bericht en ga het gesprek aan.

  6. Experimenteer. De populariteit van hashtags veranderen continu en Engels en Nederlands wordt door elkaar gebruikt. Het kost tijd om te vinden wat werkt voor jou.