Je eigen regels willen bepalen is niet hetzelfde als het ook doen

Na alle vragen die je jezelf hebt gesteld tijdens deze workshop en alle inzichten die je hopelijk hebt gehad heb je een aantal hele essentiële vragen beantwoordt. Nu zijn er nog een paar belangrijke vragen over, namelijk over ondernemerschap en over locatie-onafhankelijk werken. Wat heb je nodig voor beiden en hoe wordt je er goed in? Je eigen regels willen bepalen is namelijk niet hetzelfde als het ook doen. 

Om een goede succesvolle ondernemer te worden moet je in ieder geval over het volgende beschikken:

 

ZELFSTANDIGHEID

Als eigen baas kun je niets meer aan het toeval overlaten of bij iemand anders over de schutting gooien. Een succesvol zelfstandig ondernemer worden is niet iets wat je overkomt, je creëert het zelf. Je moet dus pro-actief zijn en overal verantwoordelijkheid voor nemen. Dat is een heerlijke positie om te hebben, maar het kan ook lastig zijn. Daarom is het noodzakelijk dat je je bewust bent van je eigen patronen en manier van werken en communiceren, dan kun je er wat mee.

KENNIS

Kennis is essentieel en als goede zelfstandig virtual assistant werk je continu aan de ontwikkeling van zelfkennis, vakkennis en kennis van de markt.

  • Zelfkennis. Wat werkt voor jou? Wie ben je, wat wil je en waar ben je goed in? Vragen waar we al veel tijd in hebben gestoken, omdat ze dus zo ontzettend belangrijk zijn. Het is noodzakelijk om jezelf goed te kennen, omdat je als zzp’er echt alles zelf moet doen. Niemand anders doet het voor je. Je moet dus goed beseffen wat je al in huis hebt en helder kunnen zien welke kennis je nog mist en ontdekken hoe je deze zogenoemde gaten kunt opvullen. Door zelf te leren? Door trainingen te doen? Als je weet hoe jij het beste leert weet je waar je naar moet zoeken.
  • Vakkennis. Herinner je je sollicitatiegesprekken nog? De persoon die op dat moment tegenover je zat stelde je vragen om erachter te komen of je gedegen kennis hebt om het vak uit te oefenen waar je op solliciteerde. Als zzp’er is dit niet anders, alleen moet je dit nu zelf checken. Je moet nu zelf bepalen welke informatie er speelt in jouw branche en welke kennis relevant is voor het exacte werk dat jij doet. Je moet bepalen wat je moet weten en hoe je dit gaat leren, maar ook wanneer het genoeg is. Natuurlijk ben je nooit uitgeleerd, maar er is een verschil tussen bewust kiezen voor de kennis die je nodig hebt of vanuit onzekerheid maar alles aanpakken waarvan je ziet dat anderen het ook doen. Daarnaast werk je online en daardoor heb je te maken met een in hoog tempo veranderend landschap. Blijf up to date.
  • Kennis van de markt. Je moet weten voor wie je werkt, aan wie je je diensten aanbiedt en wat deze mensen nodig hebben. Wat willen zij? Wat speelt er in de markt waarin je werkt? Daarnaast kan het handig zijn om op de hoogte te zijn van trends en behoeftes. 

ERVARING

Kennis is heel waardevol maar je hebt er niets aan als je het niet toepast. Door alles wat je weet toe te passen gedurende je leven heb je op dit moment de ervaring die je hebt en met alle actie die je vanaf nu onderneemt leer je meer en doe je dus ervaring op. Om dit te doen is een bepaalde mate van lef nodig. Soms moet je namelijk iets aannemen waarvan je niet zeker weet of je er alle kennis voor hebt of het tot een goed resultaat kunt brengen, maar een goede ondernemer is niet bang om af en toe een beetje te klungelen. Als je erin gelooft dat als je iets een paar keer doet je de ervaring vanzelf krijgt dan is het het waard. Leren betekent per definitie dat je iets eerst niet weet en naarmate het leerproces verstrijkt later juist wel. Het is de enige manier om ervaring op te doen en de ene keer gaat het zo makkelijk dat je amper doorhebt dat je in een leerproces zit, terwijl je de andere keer regelmatig onderuit gaat en je jezelf afvraagt of je het ooit onder de knie gaat krijgen. Beiden zijn normaal en onvermijdelijk. Geniet ervan!

NETWERK

Een netwerk van (potentiële) klanten en van mede-professionals zoals collega’s. Je netwerk is zo ongelooflijk belangrijk voor jou als zzp’er. Bijna alle opdrachten die je zult gaan doen zullen vanuit je netwerk komen, soms uit een logische hoek en soms totaal onverwacht. Je netwerk is echt goud waard.

  • (Potentiële) klanten. Je kunt van tevoren nooit met zekerheid zeggen wie een potentiële klant is voor je, daarom is het belangrijk om je netwerk actief te onderhouden en uit te breiden. Je moet er veel tijd en energie in stoppen om het levend en bruisend te houden, de mensen erin goed te verzorgen en het contact niet te laten verwateren.

  • Professioneel netwerk. Als zzp’er werk je alleen en ben je zelf eindverantwoordelijk voor alles wat er gebeurt in je onderneming. Dat is gaaf, maar soms ook eenzaam. Investeer daarom in je professionele netwerk van collega VA’s. De virtual assistant wereld van Nederlandse VA’s is relatief klein en in plaats van nijdige gevoelens van concurrentie heerst er een enorm vriendelijke en behulpzame sfeer. Iedereen staat voor elkaar klaar en is bereid elkaar te helpen en het is ook nog eens hartstikke gezellig. Investeer dus in dit netwerk. Benader VA’s, deel kennis en gezelligheid. Daarnaast verlies je als je alleen bent ook snel het zicht op hoe je bezig bent. Het perspectief van een buitenstaander op wat je aan het doen bent is af en toe belangrijk. Goede ondernemers hebben andere goede ondernemers om zich heen die ze scherp houden.