Je weet niet half hoe positief het is als je weerstand ervaart bij verkoop

Als ondernemer wil je je diensten, producten en missie de juiste mensen laten bereiken, de mensen die wat jij te bieden hebt zo hard nodig hebben. Je wilt je ding, dat wat jij doet en waar je goed in bent, verkopen. Om anderen te helpen en zelf een inkomen te verdienen.  

De één gaat dit zonder problemen af, de ander ervaart veel weerstand bij het zelf verkopen en doet het in de praktijk eigenlijk liever niet. Waar lopen deze tweede categorie ondernemers, jij misschien wel, tegenaan? 

Velen vertellen, en met name zzp’ers, niet opdringerig te willen zijn. 

Gelukkig maar, denken wij altijd. Dat betekent namelijk dat je een goed ontwikkeld empathisch vermogen hebt. En laat die empatie, je inlevingsvermogen, nou het beste ingrediënt zijn voor oprechte, authentieke en relaxte social media marketing. 

Verkopen is namelijk ook weer zo’n ding waar we met z’n allen behoorlijk vastgeroeste ideeën over kunnen hebben. 

Verkopen is een transactie. Iemand zoekt iets en jij hebt dat. Die iemand geeft jou geld, jij geeft daar kennis of een product voor terug. Dat is toch een hele eerlijke en waardevolle ruilhandel?  

Weet je, of iemand wel of niet van je koopt is helemaal niet jouw verantwoordelijkheid. Wat wij als ondernemers moeten doen is mensen laten weten dat we bestaan en dat we graag willen bijdragen aan de levens van een handjevol mensen en dat op zus en zo manier kunnen doen. Wat mensen vervolgens met die informatie doen is helemaal niet aan jou.  

Koop jij elke dienst of product dat onder je aandacht wordt gebracht? Koop je elk product dat de Albert Heijn in zijn assortiment heeft? Volg je elke opleiding van de LOI? 

Mensen kopen niet zomaar alles, mensen kopen wat ze op dat moment nodig hebben of willen hebben. Uit alle soorten pindakaas die de Albert Heijn verkoopt bijvoorbeeld kies jij er één. De pindakaas die jij het lekkerst vindt. 

Wil je klanten vinden via social media? Laat ze zien welke pot pindakaas jij bent. Ze kiezen zelf uit of ze jou het lekkerste vinden of niet. Blijk jij niet het lekkerst? Smaak is subjectief, iemand anders denkt daar weer anders over.