Wie zijn jouw mensen?

Je hebt nagedacht over welk werk je hart sneller doet laten kloppen en met welk werk je liever niets te maken hebt. Hetzelfde kun je doen met de mensen waarmee je wilt samenwerken, dit is je doelgroep. In de wereld van online ondernemers wordt er veel nadruk gelegd op het kiezen van de juiste doelgroep, want als je goed weet welke mensen baat hebben bij jouw service is het ineens stukken makkelijker om gericht je diensten aan te bieden. Niet alleen dat, zo is het ook stukken leuker voor jou om je werk te doen.

Bij het ontwerpen van je werk en je leven op je eigen voorwaarden ga je continu uit van wat goed voelt voor je, wat bij je past. Waar word je blij van? Waarvan niet? Wat heeft je lichaam nodig? En je geest? Samenwerken met mensen die bij je passen geeft je dan ook bergen energie. Net zoals het je bergen energie kost als je het niet doet. Dit is al een hele goede reden om goed na te denken over de perfecte doelgroep voor jou, maar het is ook belangrijk om een andere reden. Als jij je focust op dé doelgroep voor jou dan zul je merken dat het eenvoudiger is om aan klanten te komen, het makkelijker is om jezelf te verkopen én je veel meer geld kunt verdienen.

We zien veel (beginnende) zelfstandig ondernemers zichzelf verkopen aan ‘iedereen’. Omdat het logisch lijkt dat er meer te verdienen is als je je op een zo’n breed mogelijk publiek richt. Het tegenovergestelde is echter waar. Keer op keer ervaren we dat op het moment dat je kiest voor een heel specifiek publiek je echt goede naam kunt maken en meer kunt verdienen.

Waarom? Omdat iedereen behoefte heeft aan iets anders. En jij kunt nooit ieders behoefte vervullen. Want wat moet je in hemelsnaam allemaal uit de kast halen als je ene (potentiële) klant behoefte heeft aan Mozart en de andere aan Prince of een obscure heavy metal band? Precies, daarmee maak je het jezelf behoorlijk lastig. En zaken doen en jezelf verkopen hoeft helemaal niet zo lastig te zijn. Het aanspreken van een gelijksoortige groep mensen maakt je leven op verschillende manieren makkelijker. Simple as that.