Veel mensen vinden het toch hartstikke lastig om social media consistent in te zetten voor zakelijk gewin. Dat is helemaal niet gek. Als je social media inzet als aquisitiemiddel om klanten aan te trekken betekent het dat al je inzet hiervoor in de kern gericht is op verkoop. Wat we soms alleen lijken te vergeten, mede door de enorme hoeveelheid berichten online waardoor we anders gaan geloven, is dat iets verkopen een vak apart is. Het is daarom toch hartstikke logisch dat je dit moet leren?
De grootste moeilijkheid voor de meeste mensen is dat ze simpelweg een verkeerde aanpak gebruiken om dit te doen. Door de snelheid van activiteit op social media waarmee je om je oren wordt geslagen en het vaak overweldigende effect van de hoeveelheid aan adviezen raken we gemakkelijk kwijt waar het allemaal echt om gaat. En in dat proces grijpen we vast aan wat anderen doen en doen we dat na, ons niet realiserend dat onze eigen situatie nooit hetzelfde is als dat van die ander.
Dit is helemaal geen verkeerde reactie trouwens, in meer of mindere mate doen we het allemaal. Het brengt je alleen niet de resultaten die je zoekt. Heeft een kopie hetzelfde effect als een origineel? Is een kopie van Rembrandt’s De Nachtwacht net zo gewild als het originele schilderij? Zijn fabriekmatig geproduceerde stroopwafels net zo lekker als versgemaakte stroopwafels van de markt? Betalen mensen net zo veel geld om een look-a-like van Michael Jackson, Tina Turner of The Backstreet Boys te zien optreden als de echte?
Alles kan naast elkaar bestaan, maar alleen authentieke diensten en producten winnen de jackpot. Je hebt jezelf, dus die authenticiteit heb je al in handen. Voor succes op social media moet je dit nu op de juiste manier inzetten.
Om te ontdekken hoe je dit doet is het belangrijk om als eerste op een realistische manier te kijken naar wat social media eigenlijk zijn.