Onderzoek en definiëer je doelgroep op deze hele makkelijke manier Copy

Je gaat je eigen doelgroep bepalen. Misschien is dit al heel duidelijk voor je, maar misschien ook helemaal niet. Daarom ga je eerst weer 10 minuten vrij schrijven, want als je niet ‘mag’ stoppen met schrijven is er geen ruimte om na te denken of te twijfelen.

Als eerste stap naar het bepalen van je doelgroep ga je naar jezelf kijken, omdat in de meerderheid van de gevallen je zelf onder je doelgroep valt. Je gaat een gedetailleerde profielschets maken van jezelf.

Om je op weg te helpen kun je aan de hand van de volgende vragen alvast wat ideeu00ebn in je hoofd planten:

  • Ben ik druk of rustig?u00a0
  • Ben ik georganiseerd of chaotisch?u00a0
  • Werk ik goed met deadlines of niet?u00a0
  • Werk ik graag aan meerdere projecten tegelijk of rond ik liever u00e9u00e9n project af voordat ik veder ga met het volgende?u00a0
  • Ben ik creatief?u00a0
  • Ben ik sociaal?u00a0
  • Ben ik een makkelijke prater of niet?u00a0
  • Ben ik snel afgeleid of niet?u00a0
  • Help ik anderen graag?u00a0
  • Ben ik een flapuit of denk ik rustig na voordat ik wat zeg?u00a0
  • Ben ik een onderzoekend type?

Met deze ideeu00ebn in je hoofd ga je nu weer vrij schrijven.

  • Pak nu een pen en papier en een timeru00a0
  • Zet je timer op 10 minutenu00a0
  • Schrijf 10 minuten lang zonder je hand van het papier te halen, je schrijft dus zonder te stoppen. Schrijf alles op wat je te binnen schiet over jezelf, over je ideale doelgroep. Kun je even niets verzinnen? Dan schrijf je op ‘ik kan nu even niets verzinnen’, desnoods 10 keer. Daarna ontstaan er vanzelf weer andere gedachten. Blijf in ieder geval schrijven.u00a0
  • Begin nu te schrijven. ‘Ik….’u00a0

Ben je klaar? Hou je geschreven werk bij de hand en ga verder met de volgende opdracht.