Je gaat je eigen doelgroep bepalen. Misschien is dit al heel duidelijk voor je, maar misschien ook helemaal niet. Daarom ga je eerst weer 10 minuten vrij schrijven, want als je niet ‘mag’ stoppen met schrijven is er geen ruimte om na te denken of te twijfelen.
Als eerste stap naar het bepalen van je doelgroep ga je naar jezelf kijken, omdat in de meerderheid van de gevallen je zelf onder je doelgroep valt. Je gaat een gedetailleerde profielschets maken van jezelf.
Om je op weg te helpen kun je aan de hand van de volgende vragen alvast wat ideeu00ebn in je hoofd planten:
Ben ik druk of rustig?u00a0
Ben ik georganiseerd of chaotisch?u00a0
Werk ik goed met deadlines of niet?u00a0
Werk ik graag aan meerdere projecten tegelijk of rond ik liever u00e9u00e9n project af voordat ik veder ga met het volgende?u00a0
Ben ik creatief?u00a0
Ben ik sociaal?u00a0
Ben ik een makkelijke prater of niet?u00a0
Ben ik snel afgeleid of niet?u00a0
Help ik anderen graag?u00a0
Ben ik een flapuit of denk ik rustig na voordat ik wat zeg?u00a0
Ben ik een onderzoekend type?
Met deze ideeu00ebn in je hoofd ga je nu weer vrij schrijven.
Pak nu een pen en papier en een timeru00a0
Zet je timer op 10 minutenu00a0
Schrijf 10 minuten lang zonder je hand van het papier te halen, je schrijft dus zonder te stoppen. Schrijf alles op wat je te binnen schiet over jezelf, over je ideale doelgroep. Kun je even niets verzinnen? Dan schrijf je op ‘ik kan nu even niets verzinnen’, desnoods 10 keer. Daarna ontstaan er vanzelf weer andere gedachten. Blijf in ieder geval schrijven.u00a0
Begin nu te schrijven. ‘Ik….’u00a0
Ben je klaar? Hou je geschreven werk bij de hand en ga verder met de volgende opdracht.