Opdracht 1 – Zo maak je zakelijk persoonlijk

Je persoonlijkheid kun je ook laten zien door dingen te delen uit je privéleven, maar je deelt natuurlijk niet alles. Wat deel je wel? Ook hiervoor is het handig om regels voor jezelf op te stellen. Nogmaals, het is niet absoluut, maar het helpt om erover na te denken. Dat ga je in deze opdracht doen.

Omdat dit misschien een beetje abstract klinkt zullen we je op weg helpen met een voorbeeld. Het is een vraag van een eerdere deelnemer aan de VA Kickstarter en Thamara’s antwoord op haar vraag. Komtie:

Vraag VA:

“Terwijl ik een ontbijtcake van Rens Kroes sta te bakken, schiet me deze vraag te binnen: welke privéactiviteiten zou je zakelijk delen, omdat het je werk ondersteunt? Ik had daar al antwoord op, maar nu een aanvulling, of eigenlijk een vraag. Kan ik het zo zien: ik plaats een foto en recept van een gezond baksel waar ik helemaal gek op ben met de naam van de auteur erbij (in dit geval Rens Kroes) op mijn social media. Doel is om uit te dragen dat ik affiniteit heb met/gek ben op gezond koken/bakken, mensen mij zo beter leren kennen maar als extra dat bijvoorbeeld foodbloggers dat ook zien en dat eventueel zou helpen bij het kiezen van een VA? Moet ik het zo zien?”

Antwoord Thamara:

“Wat een leuk voorbeeld. Als foodbloggers je doelgroep zijn, dan definitely yes. Dit is dan een perfect voorbeeld. Je  kunt het echter breder trekken. Je kunt die foto plaatsen en iets zeggen als dit ‘De keuze om voor mijzelf te werken heb ik gemaakt omdat ik blij wil zijn, omdat ik goed voor mezelf wil zorgen. Ik wil dat mijn leven in gezonde balans is. Gezond eten hoort daar voor mij ook bij. Door gezond te eten ben ik zoveel productiever dan als ik dat niet doe.’

Of ‘Zonder een gezond ontbijt kan ik me niet concentreren op mijn werk, dat merk ik zo. Voor mij als zelfstandige dus echt een must-need. Deze healthy ontbijtcake van Rens Kroes is één van mijn grote favorieten. Makkelijk, lekker en het geeft me bergen energie. Precies wat ik nodig hebben om een dag lekker te kunnen knallen online.’

Zie je? Zo gebruik je een heel simpel persoonlijk iets en geef je er een zakelijke draai aan. Leuk voor jou en herkenbaar voor anderen. Je kunt ook altijd afsluiten met een vraag, een zogenoemde Call To Action (CTA), zoals in dit geval: ‘Ben jij productief zonder ontbijt?’ of ‘Wat is jouw favo energie-ontbijt?’ Zo betrek je je publiek en je leert van en over ze. Win-win.”

Nu jij.

  1. Pak pen en papier
  2. Schrijf links op je papier een lijst van al je privé-activiteiten; hobby’s, clubs, familiegelegenheden, interesses, favoriete dagjes uit etc. Alles wat je te binnen schiet. Welke dingen doe je die sprekend zijn voor wie je bent?
  3. Schrijf nu rechts naast de activiteiten of het iets is wat je zou willen delen met je zakelijke netwerk of niet (denk aan mogelijke uitspraken op Facebook, foto’s op Instagram, ervaringen voor je blog, etc.). Ondersteunt het je werk op een mogelijke manier? Wees creatief, maar ga ook goed op je gevoel af.

Meer inspiratie nodig? Je kunt altijd kijken hoe Blueberry Dynamic dit doet op bijvoorbeeld Facebook en Linkedin.

Welke privé-aangelegenheid ondersteunt je zakelijk?