Uhh, wat doe je eigenlijk als virtual assistant?

Virtual assistant is een beroep dat relatief kort bestaat. Sinds de opkomst van het internet is het steeds makkelijker geworden je eigen werk te creĆ«ren en om te werken waar en wanneer je zelf wilt. En hoe gek het voor ons nu misschien ook lijkt, omdat internet niet meer is weg te denken uit ons dagelijks leven, het internet is pas zo’n twee decennia toegankelijk voor iedereen. Hartstikke nieuw dus. Als virtual assistant maak je daar dankbaar gebruik van en werk je uitsluitend online.

Je biedt uiteenlopende ondersteunende diensten aan ondernemers, van zzp’ers tot mkb. De zzp’er is een zelfstandige zonder personeel en dat ben jij straks ook als je van start gaat als zelfstandig VA. Het MKB is de bedrijfssector die in het algemeen uit ondernemingen tot 250 werknemers bestaat, het overgrote merendeel van de in Nederland gevestigde ondernemingen.

Als VA en als eigen baas heb je alle vrijheid om je eigen regels te bepalen. Je weet zelf waar je goed in bent en kiest het werk dat je zelf het leukste vindt. En vooral heel aantrekkelijk: jij bepaalt zelf hoeveel uur je werkt, wanneer je werkt en vooral waar je werkt.

Veel VA’s combineren hun werk met een reizend bestaan en werken vanaf zonnige locaties in alle uithoeken van de wereld. Andere VA’s werken juist het liefst thuis aan de keukentafel om zoveel mogelijk tijd aan hun gezin te kunnen besteden. Welke weg je ook kiest, Virtual assistant is een beroep waar je alle kanten mee op kunt.

De boel organiseren is de rode draad die alle virtual assistants met elkaar verbindt. Je onderzoekt, plant, regelt, denkt mee, voert uit, overziet het geheel, houdt alles op de rails en levert resultaat. Je bent de go to persoon waar elke drukke ondernemer op kan leunen.

Organiseren is een breed woord en als VA hoef je niet alles te organiseren. Je kunt veel, maar niet alles. En je wilt veel, maar niet alles. Je kiest dus wat voor soort VA je wilt zijn.

Moet er een vergadering / feestje / discobowlingtoernooi georganiseerd worden? Gezorgd dat er in agenda’s geen dubbele afspraken worden gemaakt? Bonnetjes in de administratie ingevoerd? Nieuwsbrieven / templates / presentaties opgemaakt worden volgens bestaande branding? Webinars en online leeromgevingen ingericht worden? Reizen geboekt? Blog posts gecheckt op spelfouten? Social media berichten ingepland op Facebook volgens een vast schema? De mogelijkheden zijn groot en gevarieerd.