VEEL GEHOORDE EXCUSES OM HELEMAAL GEEN AANDACHT TE BESTEDEN AAN EEN NAAM

Bijna elke slechte beslissing met betrekking tot bedrijfsnamen kan worden verklaard door één van de volgende houdingen.

 

Settelen
‘Ik heb toch al een naam bedacht, waarom zou ik er dan nog verder over nadenken?’

 

Onverschilligheid
‘Het maakt mij persoonlijk niet uit wat voor naam een bedrijf heeft, als ze maar goed werk leveren. Waarom zou het voor mijn bedrijf anders zijn?’

 

Prioriteit
‘Er zijn veel belangrijker zaken om mee bezig te zijn dan het verzinnen van een naam, ik heb hier nu geen tijd voor.’

 

Onzekerheid
‘Ja maar, dat is moeilijk! Dat kan ik toch nooit. Ik doe gewoon wat iedereen doet en gebruik mijn eigen naam. Zo… Klaar!’

Naïviteit
‘Ik ben toch best een creatief persoon en als het grootste computermerk ter wereld gewoon vernoemd is naar een ordinair stuk fruit dan moet ik dat toch ook kunnen.’    

 

Opgeven
‘Ik ben al weken bezig en ik heb nog steeds niets, dit gaat nooit lukken.’  

 

Onwetendheid
‘Ik heb toch een goed product, waarom is die naam dan zo belangrijk? Ik hoef mensen alleen maar te vertellen dat mijn product fantastisch is.’

 

Onderschatting
‘Een goede bedrijfsnaam is alleen belangrijk voor grote bedrijven. Ik ben maar een simpele zzp’er, het maakt echt geen verschil hoe ik mezelf noem.’

 

Alle bovenstaande excuses dragen een kern van waarheid in zich. Maar uiteindelijk zijn het allemaal excuses. Ondernemers die dit soort uitspraken doen lopen het risico verkeerde signalen te sturen naar potentiële klanten en opdrachtgevers:  

 

Een gebrek aan belang
Als een bedrijf het niet op kan brengen na te denken over hun eigen naam, omdat ze er geen belang aan hechten en settelen voor de eerste de beste oplossing, waar settelen ze dan nog meer voor?

Geen oog voor detail
Als een bedrijf geen aandacht heeft besteed aan zo’n vooraanstaand detail van hun onderneming, gaan ze straks dan wel aandacht besteden aan de details van de opdrachten waar ik goed voor betaal?

Een goed gekozen naam kan je onderscheiden van je concurrentie en je een behoorlijke voorsprong opleveren. Mensen hebben weinig geduld en worden dag in dag uit overladen met informatie. Als jij je bedrijf voorstelt aan een potentiële klant heb je maar een heel kort moment om iemands interesse te wekken. Het eerste wat er uit je mond komt wanneer je je bedrijf pitcht is vaak je bedrijfsnaam. 

Wat voor reactie wil je graag dat je bedrijfsnaam oproept bij mensen als je bijvoorbeeld een visitekaartje overhandigd?  

Een pakkende naam kan precies de kleine opening bieden die nodig is om je volledige verhaal te vertellen aan potentiële klanten en opdrachtgevers. Een naam die tot de verbeelding spreekt en genoeg nieuwsgierigheid oproept bij klanten kan je kansen op succes enorm verhogen. Een slecht gekozen naam kan daarentegen schadelijk zijn voor je bedrijf, ongeacht het excuus dat je gebruikt om het te verantwoorden.