Vergeet customer journeys en sales funnels en ga voor een andere aanpak

Als je uitgaat van het gegeven dat mensen zelf kiezen of ze geïnteresseerd zijn in je of niet en zelf kiezen of ze van je aanbod gebruik willen maken of niet kun je dat loslaten en je tijd en energie steken in het werk waar jij wel invloed op hebt, namelijk het contact leggen met deze mensen (jouw potentiële klanten) en ze laten weten dat je bestaat.

Hoe doe je dat? Met een persoonlijke aanpak op een authentieke manier.

Heb je weleens het advies gekregen om je customer journey uit te werken, sales funnels op te zetten en meer van dat? Het zijn geen slechte adviezen, echt niet. Maar in de praktijk voor veel zzp’ers ook niet werkbaar. De meeste zzp’ers en kleine organisaties willen doen wat ze leuk vinden – hun werk – en prettige contacten opbouwen met andere leuke mensen die ze kunnen helpen. Marketingadviezen die vaak afkomstig zijn van multinationals en andere grote bedrijven voelen aan als een ver-van-je-bed-show als je een éénpitter bent die afhankelijk is van 1-op-1 werk met klanten en daar ook bij floreert.

Met de persoonlijke aanpak steek je het merendeel van je tijd in het online vinden van de mensen uit je doelgroep en leg je contact met ze. Eén voor één.

Social media is daar een waanzinnig goed middel voor. Want, op social media draait alles om ‘being social’.