Waar is het sociale in social media?

Omdat we op zoek zijn naar vermaak en menselijke connectie. We willen lachen en genieten, gemotiveerd worden en geïnspireerd raken. We willen praten met anderen, op de hoogte blijven en ideeën opdoen. We willen anderen zien en we willen gezien worden. En als we social media inzetten voor zakelijke doeleinden dan willen we er klanten aan overhouden. Dat betekent dat we mensen willen bereiken die relevant zijn voor ons. Of eigenlijk, mensen die ons relevant vinden voor hun.

Maar wat is relevantie? En hoe precies ontstaat connectie tussen mensen? Wanneer voel jij je verbonden met iemand?

Elke ondernemerscoach en elke business blogger zal je vertellen dat relevantie betekent dat jouw aanbod naadloos moet aansluiten bij de noodzaak van je potentiële klant. Deze persoon heeft een probleem en jouw aanbod biedt de oplossing daarvoor. Dit is hartstikke waar. Als jij een plankje wilt ophangen aan de muur, maar geen boormachine hebt om de schroeven in de muur te boren dan heb je een probleem. Wie kan je helpen met je probleem? De Gamma, zij hebben namelijk een boormachine in hun aanbod. Het zou geen zin hebben om naar de Albert Heijn te gaan hiervoor of de boksschool op de hoek. Zij hebben het aanbod niet om je probleem op te lossen.

In dit voorbeeld ben jij dus een relevante klant voor de Gamma, maar op dat moment niet voor de Albert Heijn of de boksschool.

Denken in probleem en oplossing is dus goed advies, maar wat ons betreft niet compleet.

Waarom kies je namelijk voor een training over social media van Blueberry Dynamic en niet van iemand anders?

Timing en omstandigheden kunnen hier een rol bij spelen, misschien kwam dit precies op het juiste moment op je pad en onder je aandacht. Maar het is niet de reden dat je ervoor hebt gekozen om je in te schrijven en mee te doen.

De echte reden is connectie.

Iets in wat Blueberry Dynamic doet trekt je aan. Je voelt je verbonden. Is het de filosofie van Blueberry Dynamic? Is het Thamara’s persoonlijkheid?

Connectie is een gevolg van empathie en identificatie.

Blueberry Dynamic doet iets wat je goed doet voelen. Je herkent je in de manier waarop we naar de wereld kijken en hoe we business zien. Je voelt je aangetrokken door de manier waarop we communiceren of de energie die we uitstralen. Je hoeft het niet per se eens te zijn met alles wat we doen, zeggen en denken, maar iets wat we doen zorgt ervoor dat je je met ons identificeert en je kunt inleven.

De echte reden waarom potentiële klanten voor jou kiezen is omdat ze zich om de één of andere reden verbonden voelen met je. En die verbinding voelt vertrouwt. Ze voelen zich erdoor gezien en begrepen, en daardoor minder alleen. Wat vervolgens weer leidt tot zin en enthousiasme. Het brengt mogelijkheden, hoop en opties. Dat is ontzettend motiverend en inspirerend.

Social media draait om ‘being social’. Verbinding en interactie maakt sociaal.