Waarom je meer verdient als je scherpe keuzes maakt voor de mensen met wie je samenwerkt Copy

We zien veel (beginnende) ondernemers zichzelf verkopen aan iedereen, omdat het logisch lijkt dat er meer te verdienen is als je je op een zo’n breed mogelijk publiek richt. Het tegenovergestelde is echter waar. Op het moment dat je kiest voor een heel specifiek publiek kun je echt goede naam maken en je inkomsten laten toenemen.

Bij het ontwikkelen van je onderneming zijn er twee vragen die je jezelf keer op keer stelt:

  • Verdien ik er geld mee?u00a0
  • Vind ik het leuk?

Waarbij vraag u00e9u00e9n gaat over de bijdrage aan je financiu00eble doel op lange termijn en vraag twee inhoud dat je blij wordt van je werk en dat het je de vrijheid en flexibiliteit geeft die je nodig hebt.

In de wereld van online ondernemers wordt er veel nadruk gelegd op het kiezen van een doelgroep en dat is niet voor niets. Tal van onderzoeken wijzen keer op keer uit dat een goed gekozen doelgroep ervoor zorgt dat je en goed geld verdient en je werk erg leuk vindt. Want als je goed weet welke mensen baat hebben bij jouw service is het ineens stukken makkelijker om gericht je diensten aan te bieden en jezelf te verkopen. En samenwerken met mensen die bij je passen geeft je bergen energie. Dat heb je nodig om vol te kunnen houden, om vol te willen houden.

Uit al die onderzoeken blijkt echter ook elke keer dat de meeste ondernemers het nogal eng vinden om voor een specifieke doelgroep te kiezen. Want met het maken van een keuze sluit je ook iets uit. Hier zou je je echter geen zorgen om moeten maken. Ten eerste om alle redenen die we hier noemen. Daarnaast ook omdat het simpelweg onmogelijk is om aan iedereen de perfecte oplossing te bieden. Iedereen heeft behoefte aan iets anders en jij kunt nooit ieders behoefte vervullen. Het is hetzelfde als dat ieder mens van nature door iedereen aardig gevonden wil worden, maar in de praktijk lukt dat gewoon niet. Als persoon trek je altijd bepaalde mensen aan en stoot je anderen af.