Zo lukt het je om consistent online aanwezig te zijn

Consistentie is een grote succesfactor. Als je consistent berichten plaatst en interactief bent op social media val je vanzelf op. Zo simpel is het.

Als we kijken naar de zelfstandig ondernemers en bedrijven die we graag volgen online dan zul je zien dat dit precies is wat zij doen.

Maar consistent zijn blijkt in de praktijk helemaal niet zo makkelijk en veel zzp’ers lukt het niet. Dit is om dezelfde reden waarom we het moeilijk vinden om consistent naar de sportschool te gaan, consistent minder te eten of consistent elke ochtend yoga te doen.

Waarom lukt het de één wel om consistent aanwezig te zijn op social media en de ander niet?

Bedrijven hebben vaak een toegewijd social media team waarvan hun enige of voornaamste taak social media productie en management is. Jezelf als éénpitter daarmee vergelijken is dus niet eerlijk.

Hoe zit het dan met de zzp’ers die wel consistent aanwezig zijn? Hebben zij gewoon een heel goed plan? De perfecte social media content kalender?

Misschien wel, misschien niet, wie zal het zeggen. Het maakt in ieder geval helemaal niets uit. Een goede planning heeft namelijk niets te maken met je vermogen om consistent te zijn.

Consistentie is een gevolg van motivatie. Geen enkele content planner of schema kan je dat geven.

Als je ergens ontzettend enthousiast over bent kun je vaak niet stoppen met erover te praten. Over je kinderen bijvoorbeeld of je werk. Of je koi karpers in de vijver in de tuin of de taartkunstwerken die je elk weekend bakt. Dat tropische eiland waar het leven voor jou zoveel beter is of de mensen in nood die je zo ontzettend graag wilt helpen.

Het is motivatie dat ons beweegt om dingen te doen. Het is motivatie waardoor je voor jezelf bent begonnen. Omdat je ultieme doel is om nooit meer voor een baas te werken, veel meer tijd met je kinderen door te brengen, de wereld rond te reizen met je laptop in je tas of om het ideaal of de missie waar je zo in gelooft te verspreiden.

Ondernemen is niet iets wat je zomaar even bent gaan doen omdat je je verveelde op een dag. Ondernemen doe je omdat er iets in zit voor je. Wanneer je genoeg klanten hebt en het inkomen verdient waarvan je rond kunt komen en je ding kunt realiseren, dan is het ondernemen succesvol voor je.

De motivatie die je hebt om zelfstandig ondernemer te willen zijn is de motivatie die je nodig hebt om consistent aanwezig te zijn op social media.

Want social media is geen doel op zich, het is een middel om je doel te bereiken.

Consistent aanwezig zijn op social media betekent niet dat je de ene na de andere zakelijke tip uit je mouw moet toveren om elke dag te delen. Consistent aanwezig zijn op social media lukt je alleen als je super enthousiast bent over iets en daar gewoon continu over wilt praten.

Veel ondernemers zitten vast in een overtuiging dat ze zus of zo moeten delen, omdat dat ‘hoort’ en omdat dat ‘zakelijk’ is en daarmee precies wat potentiële klanten willen. Vanuit deze gedachte ontstaat er een grote afstand tussen jezelf en dat wat ‘hoort’ en dat kan erg demotiverend zijn.

We hebben echter allang vastgesteld dat we juist veel enthousiaster worden van mensen die dat niet doen, die hun eigen ding doen online en delen waar ze zelf enthousiast van worden.

Van nature zijn we als mens gemotiveerd, daar hoeven we helemaal niet naar te zoeken. We raken alleen gedemotiveerd op het moment dat we onszelf gaan vergelijken met anderen en ons ideeën laten aanpraten door de mensen van het internet die vinden dat we iets op een bepaalde manier moeten doen. Zo raak je van jezelf verwijdert, terwijl je de motivatie hartstikke in je hebt.

De manier om consistent aanwezig te zijn online en op die manier klanten te vinden is door het onderwerp te vinden en gebruiken dat zo eigen is voor jou. Dat ene onderwerp waar je zo ongelooflijk graag over vertelt. Want social media gaat om ‘being social’.

Hoe doe je dat thuis? Hoe doe je dat met je vrienden? Je praat over de dingen die je interesseren, dat is wat jullie met elkaar verbindt en waardoor het ineens middernacht is zonder dat je het doorhebt. Omdat je niet kon stoppen met praten.

Mensen volgen jou voor jou. Niet omdat je virtual assistant bent of boekhouder of web designer of schrijver of wat dan ook.

> We kennen virtual assistants die mateloos gefascineerd zijn door taal. Op social media delen zij leuke weetjes over taal. Dingen die je niet wist, originele betekenissen of land van herkomst waar je nog nooit van hebt gehoord. Oh, en ze kunnen je by the way ook ondersteunen achter de schermen.

> We kennen boekhouders die hebben ontdekt dat geld en cijfers niet saai zijn, maar juist dé mogelijkheid voor jou om het leven te creëren dat je graag wilt. Om meer te sparen, veel meer leuke uitstapjes te maken en financieel gezond te zijn. Ze praten non-stop over al die kleine dingen die omgaan met geldzaken zo super leuk maken. Oh, en by the way, als je je btw-aangifte door ze wilt laten doen kan dat ook.

> Ben je gek op reizen en smacht je naar mooie foto’s en ideeën voor je volgende reis? Dan volg je een reisblogger, geen reisbureau.

> Ben je gek op koken? Dan volg je een foodie op Instagram, niet de receptenpagina van de Albert Heijn.

Natuurlijk is het subjectief, maar over het algemeen vinden we het reisbureau en de supermarkt saai online en de reisblogger en foodie waanzinnig leuk. Waarom? Omdat we op zoek zijn naar herkenning en connectie met mensen.

Door te praten over en dus te delen waar je enthousiast over bent vindt je de motivatie om consistent aanwezig te zijn op social media.

Hulpmiddelen zoals een content planner zijn er niet om je te motiveren. Pas als je de motivatie uit jezelf kunt halen kunnen tools je helpen om je berichtgeving te structureren.

Er is geen goede of foute manier om social media te ‘doen’. Wat het beste werkt op social media is datgene dat je daadwerkelijk doet.

Zoek uit wat jou typeert en motiveert en onthou dat dit van alles kan zijn. Het hoeft niet direct gelinkt te zijn aan het werk dat je doet, overal valt een draai aan te geven namelijk. Experimenteer ermee. Alleen zo ontdek je wat werkt voor jou.